Markus Gönitzer
Die Partisan:innen ins Museum?
Partizane in partizanke v muzej?
Der Widerstand der Kärntner Partisan:innen gegen den NS gilt als der bedeutendste militärische Widerstand innerhalb der Grenzen des sogenannten Deutschen Reichs (Pirker 2012). Dass er in offiziellen Landesmuseen, wie zum Beispiel dem Kärnten Museum, oder musealen Einrichtungen der Republik Österreich, wie zum Beispiel dem HdGÖ, bis heute nur eine marginale oder gar keine Rolle spielt, ist ein weiterer Ausdruck seiner politisch motivierten Geringschätzung. Während in den Nachkriegsjahren überall Kriegerdenkmäler aus dem Boden schossen, die an die gefallenen Soldaten beider Weltkriege erinnern, blieben bzw. bleiben die Partisan:innen sowohl in der Denkmallandschaft als auch in den Schulbüchern und Museen des Landes abwesend.
Die Musealisierung des Widerstands der Partisan:innen nahmen dessen Protagonist:innen selbst in die Hand, als sie im Jahr 1982 das Museum Peršmanhof/ Muzej Peršman eröffneten. Der Verband der Kärnter Partisanen (Zveza koroških partizanov), der sich aus den ehemaligen Widerstandskämpfer:innen, seiner Nachfahr:innen und Sympathisant:innen zusammensetzte, errichtete am Tatort des schrecklichen Peršman-Massakers vom April 1945, bei dem 11 Familienmitglieder der Familien Sadovnik und Kogoj vom SS- und Polizeiregiment 13 ermordet wurden, ein Museum. Das Museum Peršmanhof sollte folglich an den regionalen Widerstand und die Opfer des NS-Terrors erinnern. In den letzten vier Jahrzehnten wurde das Museum Peršmanhof konstant erneuert und entwickelte sich zu einem Ort moderner Geschichtsvermittlung mit breitem gesellschaftlichem Einfluss.
Urspünglich waren es die ehrenamtliche Arbeit der Vereinsmitglieder sowie die Unterstützung von regionalen und internationalen Helfer:innen, welche die Realisierung des Museums ermöglichten. Von Seiten des Landes Kärntens sowie der Republik Österreich erfuhren die Partisan:innen trotz Bemühungen keine erwähnenswerte Unterstützung. Wie viele andere NS Opfer- und Widerstandsverbände mussten sich die Partisan:innen im Nachkriegsösterreich also selbst um den Erhalt und die Vermittlung ihrer Geschichte und ihrer Erinnerungen kümmern.
Mit dem Museum Peršmanhof/ MuzejPeršman hat Kärnten also ein Museum, das die Geschichte der Partisan:innen zugänglich macht und in welchem die Träger:innen dieser Geschichte sowie ihre Nachkommen weiterhin ein verankertes Mitspracherecht haben. Die geographische Abgeschiedenheit und finanzielle und infrastrukturelle Limitierung des Peršmanhofs unterstreichen aber weiterhin die Forderung, diesem bedeutenden Kapitel österreichischer und europäischer Geschichte in den großen Museen in Kärnten/Koroška und Österreich mehr Aufmerksamkeit einzuräumen. Dabei geht es auch um die Entwicklung von Strategien die Versäumnisse der Nachkriegszeit bis in die Gegenwart zu kompensieren. Bestehen bleibt somit auch die Relevanz der Forderung eines Widerstandsmuseums oder zumindest eines musealen Schwerpunkts in der Landeshauptstadt Klagenfurt/Celovec.
Koroški partizanski upor proti nacionalsocializmu velja za najpomembnejši vojaški upor znotraj meja tako imenovanega nemškega rajha (Pirker 2012). Dejstvo, da igra ta upor v uradnih deželnih muzejih, na primer v Koroškem muzeju ali pa v muzealnih ustanovah Republike Avstrije, kakršna je na primer Dom avstrijske zgodovine, le obrobno vlogo ali pa sploh nobene, je dodaten izraz politično motiviranega podcenjevanja. Medtem ko so v povojnih letih vsepovsod postavljali vojaške spomenike, ki so spominjali na padle vojake obeh vojn, pa partizanov in partizank ni bilo zaslediti ne na spomenikih in ne v šolskih knjigah ali deželnih muzejih.
Muzealiziranja partizanskega upora so se lotili protagonisti sami, ko so leta 1982 odprli muzej pri Peršmanu. Zveza slovenskih partizanov, katere člani so bili nekdanji borci in borke, njihovi potomci in simpatizanti, je na prizorišču strašnega pokola aprila 1945 pri Peršmanu, kjer sta SS in policijski regiment 13 umorila enajst članov družin Sadovnik in Kogoj, uredila muzej. Muzej pri Peršmanu naj bi torej spominjal na regionalni odpor in na žrtve nacističnega terorja. V zadnjih štirih desetletjih so muzej pri Peršmanu vedno spet prenavljali in razvil se je v kraj modernega posredovanja zgodovine s širokim vplivom na družbo.
Prvotno je realizacija muzeja uspela s prostovoljnim delom članov Zveze koroških partizanov ter ob podpori regionalnih in internacionalnih pomočnic in pomočnikov. S strani dežele Koroške ter republike Avstrije pa kljub prošnjam ni bilo nobene omembe vredne podpore. Kakor tudi druge številne žrtve nacionalsocializma in člani zvez odporništva so morali partizani in partizanke v povojni Avstriji sami poskrbeti za posredovanje svoje zgodovine in svojega spominjanja.
Z muzejem pri Peršmanu ima Koroška torej muzej, ki omogoča pristop do zgodovine partizanstva in kjer imajo nosilci te zgodovine še naprej zagotovljeno pravico do soodločanja. Zemljepisna odmaknjenost ter finančni in infrastrukturni limit Peršmanovine pa še vedno poudarjata zahtevo, da je treba temu pomembnemu poglavju avstrijske in evropske zgodovine zagotoviti več pozornosti. Ob tem gre tudi za razvijanje strategij, kako kompenzirati vse tisto, kar je bilo zamujenega v povojnem času pa vse do danes. Pomembna je torej še vedno zahteva po muzeju odpora ali pa vsaj po muzejskem težišču v deželnem glavnem mestu Celovec.
Zgodovina PARTIZANSTVA torej v najboljšem primeru ni zadeva enega samega muzeja, spada namreč v čimveč muzejev in tudi v tiste sfere, v katere muzejem često ne uspe prodreti: v širšo javnost.